Kokosolie, verzadigde vetten

Vetten en oliën: waarom die laatste nou juist zo schadelijk zijn

Binnen alle voedingsvetten maken we onderscheid tussen echte vetten en oliën. Vetten zijn de vette producten die op kamertemperatuur gewoon hard zijn, maar op lichaamstemperatuur in de vloeibare toestand zijn. Oliën daarentegen zijn al veel eerder (op lagere temperaturen dus) al in de vloeibare toestand. Voorbeelden van oliën zijn: maisolie, zonnebloemolie, raapzaadolie, koolzaadolie, rijstolie en soja-olie.

Vast op kamertemperatuur
Kokosvet

Deze oliën hebben momenteel nog het imago dat ze heel gezond zijn, ze zijn allemaal immers plantaardig. Klinkt goed toch? Echter blijken ze voor ons lichaam extreem ongezond, zeker als je er in bakt. Zo is aangetoond dat ze worden gelinkt aan welzijnsziekten als: hart en vaatziekten, obesitas, artrose, diabetes, Alzheimer, chronische laaggradige ontstekingen en kanker (1,2,3,4).

Olie
Olie, vloeibaar op kamertemperatuur

Simpel gezegd – oliën zijn giftig

De gezondheids-risico’s die ze met zich mee brengen komen onder andere door de manier waarop ze geproduceerd worden. Zo worden de oliën uit de plantaardige producten geëxtraheerd door gebruik van: hoge temperaturen, hoge druk en veel gebruik van chemische middelen zoals bleekmiddelen en aluminium chloride (zeer giftig) . Het is ook vrij logisch te beredeneren, als we dezelfde hoeveelheid olie uit de echte planten zouden moeten halen, moesten we grote hoeveelheden eten van sojabonen, zonnebloempitten, palmvruchten en raapzaden. Iets wat we nooit hebben gedaan en ook niet snel zullen doen.

Echter is er nog een veel sterkere biologische reden om deze oliën niet te gebruiken, ze zijn namelijk extreem instabiel. Zo bevatten deze oliën hoge hoeveelheden van meervoudig onverzadigde vetten (ook wel PUFA’s genoemd in de literatuur). PUFA’s bevatten dus meerdere dubbelgebonden koolstof verbindingen, waardoor ze dus ‘onverzadigd’ zijn. Dit op zich klinkt niet zo erg, echter komt het probleem nog. Ze zijn zeer onstabiel; ze reageren en oxideren door licht en warmte en zo worden ze ranzig. Zelfs als dit niet in de verpakkingen gebeurd, gebeurd het wel in je lichaam aangezien je lichaam flink warmer is dan de kamertemperatuur. Dit oxideren van deze vetten maakt ze giftig. Echter bestaat er ook de kans dat ze eerst worden gebruikt als onderdeel van celmembranen en pas later oxideren. Dit betekend dus dat je celmembranen in onder andere darmcellen of zenuwcellen niet meer goed gaan werken als je grotere hoeveelheden van deze oliën binnen krijgen.

Omega-3 en 6 vetten

Daarnaast is het dus ook belangrijk om te beseffen dat verzadigde vetten deze zwakke verbindingen niet hebben waardoor ze niet kunnen oxideren en nooit ranzig/giftig kunnen worden. Tenslotte bevatten zaadoliën ook veel omega-6 vetten. Hier wordt natuurlijk ook veel mee geadverteerd door de grote voedingsproducenten. Echter dragen deze industrieën er juist aan bij dat we in grotere mate onze omega-3: omega-6 ratio verstoren die juist zo belangrijk is. Zo is gebleken dat waar omega-6 juist ontstekingsbevorderend werkt, omega-3 olie (veel in visolie) juist ontstekingen tegen gaat. Echter eten we steeds minder vis terwijl we steeds meer omega-6 oliën zijn gaan consumeren.

Totale hoeveelheid van calorieën uit omega-6 olie per persoon per dag over 100 jaar

Totale hoeveelheid van calorieën uit omega-6 olie per persoon per dag over 100 jaar. Bron: Perfect Health Diet Book

Waar moet je dan wel in bakken?

Als plantaardige oliën zo slecht zijn door hun hoge PUFA waarden, waar kan je dan wel in bakken?

Simpel, doe wat je voorouderen al lang hebben gedaan. Vraag maar eens aan je (groot)moeder waar zij vroeger in bakte. Grote kans dat iets dierlijks was als: ossewit, boter, varkensvet. Deze waren namelijk simpel te verkrijgen; ze hoefden het vlees of weefsel rondom het vlees alleen maar te verhitten, het vlees werd gegeten en het vet dat achter bleef in de pan kon makkelijk worden opgeslagen en lang worden gebruikt.  

Wat hebben ze gemeen? Ze hebben weinig PUFA’s en kunnen goed tegen hitte. Ofwel verzadigde vetten.

Daarnaast gebruiken de mensen in Azië niet voor niets al heel lang kokosvet. Andere niet dierlijke vetten rijk aan verzadigde vetten zijn: cacao boter en palm vet. Het lastige van kokosboter en palmvet echter, is dat ook deze vetten erg bewerkt kunnen zijn tegenwoordig, waardoor ze ook verrotte vruchten gebruiken. Deze zijn natuurlijk niet goed voor ons.

Het kan zijn dat het allemaal tegenstrijdig klinkt, omdat je vaak hoort dat verzadigde vetten juist de oorzaak zijn van hart en vaatziekten. Daarnaast heb ik nog niets gezegd over olijfolie (voornamelijk omega-9 vetten). Hier zal ik dan ook in een latere blogpost terug op komen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *