Gezondheid

Op liefde na, is gezondheid misschien wel het meest belangrijk in ons leven. Niet voor niets is het een belangrijk onderdeel om gelukkig te kunnen zijn.

Echter is de kans vrij groot dat je als je dit leest dat je ergens niet optimale gezondheid ervaart. Zo niet, misschien ben je toch op zoek naar manieren om je gezondheid of energie toch een boost te geven?

Gezond, fit en plezier hebben. Misschien wel de meest gestreefde doelen in het leven

Dit verbaast me niks, want je bent niet de enige.

De vervelende waarheid is helaas dat veel mensen te weinig weten over gezondheid of zelfs in dingen geloven die niet kloppen. Zo is de kans groot dat je ooit verteld is dat:

  • je moet sporten om af te kunnen vallen.
  • brood of ontbijtgranen goed zijn.
  • verzadigd vet slecht is voor je hart.
  • de zon slecht voor je is.
  • zout slecht voor je is.
  • vlees eten per definitie slecht is voor je.
  • dat het prima is om melatonine of slaapmedicatie te nemen, zodat je beter kan slapen.
  • dat stress en een gestresst leven nu eenmaal in het moderne leven hoort.

Al deze beweringen zijn halve-waarheden of gewoonweg onjuist.

Maar wat bedoel ik eigenlijk met gezondheid? Wat ik bedoel met gezondheid, is niet alleen overleven of ‘getting by’.

Ik bedoel met gezondheid dat je niet net aan overleefd, maar dat je bloeit! Dat je naar optimale welzijn nadert.

Optimale gezondheid

Optimale gezondheid betekent dat teveel hebt; ofwel je hebt reserves. Als je opstaat heb je alle energie om te starten. En niet alleen energie, maar ook dat je zin in de dag hebt.

Hoe weet je of al optimale gezondheid ervaart?

Dan:

  • slaap je snel in, kan je makkelijk 8 uur slapen en dan zonder moeite opstaan.
  • ervaar je geen energie dipjes of heb je geen koffie “nodig”.
  • kan je moeiteloos en pijnloos bewegen en sporten
  • kan je langere periodes zonder eten.
  • ben je af en toe even ziek: want het is een slechter teken als je nooit ziek bent, je emmer loopt dan alleen maar vol en later krijg je de rekening pas.

Kloppen deze beweringen allemaal voor jou? Mooizo! Zo niet; daar kunnen we aan werken!

Streven naar gezondheid voor de lange termijn

Als je streeft naar optimale gezondheid, zal je steeds meer moeten gaan denken aan de lange termijn. Naast een paar simpele ‘easy fixes’, zullen de meeste aanpassingen pas resultaten leveren op de langere termijn.

Waarom?

  • stress los je niet in één dag op
  • van één keer sporten zul je niet veel fitter worden
  • de voordelen van meditatie zal je pas na minimaal drie weken ervaren
  • moeite met slapen zal zich pas gaan oplossen als je meerdere ‘habits’ aanpakt
  • blijvend gewichtsverlies in de vorm van vetverbranding, bereik je niet met 2 weken ‘gezonder’ eten (bedenk maar eens hoelang je erover hebt gedaan om deze hoeveelheid van vet aan te komen)

Ga zo maar door..

Besef dus goed dat als je streeft naar optimale gezondheid dat je dus gewoontes moet gaan aanpassen die heel veel kunnen opleveren op de lange termijn en dus minder snel kunnen doorwerken.

Dus hoe zie ik “optimale gezondheid”?

De drie fases van gezondheid

Naar mijn mening zijn er 3 fases van gezondheid waarin je alle personen in kan verdelen.

Deze fases zijn niet zwart of wit, maar geleidende schaal, echter kunnen ze je wel een goed idee geven over wat de verschillende vormen van gezondheid zijn.

De eerste fase van gezondheid

In deze fase, ben je al in optimale of erg goede gezondheid. De tips die ik geef op mijn website zullen je erg goed kunnen helpen om ziektes, blessures en chronische stress te voorkomen.

Besef dat bijna iedereen in deze moderne samenleving wel ergens verbeteringen kan aanbrengen in zijn levenstijl, die zijn/haar gezondheid ten goede kan komen.

In deze fase zal je meer gefocust zijn op het voorkomen van ziektes en om je al iets beter te voelen. Preventie wordt nog helaas erg ondergewaardeerd. Daarom is het nu investeren in je gezondheid misschien wel de beste investering die je kan doen, kijk maar eens naar de extreme zorgkosten en de kwaliteit van je leven die je inlevert bij het oplopen van zo een ziekte.

Investeren in je gezondheid gaat je alleen maar kwaliteit van leven opbrengen voor de rest van je leven.

De tweede fase van gezondheid

In deze fase is je gezondheid gemiddeld of al verlaagd. Gelukkig zal je nog niet al te veel klachten hebben en zal je ook nog geen serieuze ziekte hebben, echter is die kans al zeer vergroot. Als je nu terug denkt aan de tijd dat je ongeveer 20 was besef je dat je steeds minder dingen kan.

Ik denk dat het grootste gedeelte van de westerse samenleving zich in deze fase bevind. Ze zijn nog niet (heel) ziek, maar verkeren ook zeker niet in optimale gezondheid. Vaak zien ze de verminderde gezondheid en fitheid als onderdeel van het ouder worden. Terwijl dat helemaal niet zo is. De achteruitgang is eerder te wijten aan allerlei veranderingen die we als maatschappij zijn ondergaan, maar onze lichamen nog helemaal niet klaar voor zijn.

Als je in deze fase zit kan je dit zeker nog omkeren, maar dat vereist werk, aanpassingen, tijd en discipline. Iets waar mijn tips of advies/coaching zeker bij kan helpen. Het zal niet makkelijk zijn, maar het zeker wel waard zijn.

Als je jezelf herkent hierin, dan is het ook nu tijd om je gezondheid te veranderen, voordat je in de laatste fase komt.

De derde fase van gezondheid

Niemand wil in deze fase eindigen, maar vele doen dat wel. Bijna altijd beseffen ze dan ook nu dat ze al lang geleden tijd en energie hadden moeten steken in hun gezondheid. Echter krijgen ze nu de rekening; de emmer loopt immers een keer vol.

Als je eenmaal ziek bent is het ook erg lastig (en in sommige gevallen zelfs onmogelijk) om dit om te keren. Soms is het zelfs beter om in een ziekenhuis te eindigen. Het omkeren van je ziekte is niet iets dat nu met een paar aanpassingen, mindset- en lijfstijl veranderingen op te lossen is.

Het is gelukkig wel zo dat met een aantal aanpassingen toch veranderingen kunnen plaats vinden op gebied van symptomen en energie. Deze kunnen daarom wel degelijk een mate van vitaliteit terug brengen.

Gezondheid zou een prioriteit voor iedereen moeten zijn

Gezondheid is namelijk misschien het enige onderdeel van geluk waar je hele grote invloed op hebt.

En hoe langer je wacht met het verbeteren van je gezondheid, hoe moeilijker het is om uberhaupt optimale gezondheid te kunnen ervaren. 

Als je ziek bent is heb je een langere weg voor de boeg om weer in optimale gezondheid te komen. Daarnaast is het ook waarschijnlijk lastiger aangezien je ook met de symptomen te maken krijgt, zoals  minder energie. En juist het dan aanpassen gaat energie kosten.

Wat bedoel ik hiermee?

Als je eenmaal ziek bent wordt het exponentieel veel moeilijker om weer terug naar je gezonde staat te keren.

En dat is precies de reden dat het veel makkelijker en een betere investering is om nu voor je gezondheid te kiezen:

Niet morgen, niet voor het begin van de zomer. Ook niet na alle feestjes die er misschien aan zitten te komen.

En al helemaal niet na Oud en Nieuw.

NU! En dat is ook meteen het doel van mijn site: namelijk iedereen dichter bij optimale gezondheid kunnen helpen

Hoe kan ik je hierbij helpen?

Met mijn blog artikelen, podcast en met de persoonlijke coaching kan ik je handvatten en informatie geven waarmee jij aan de slag kan, zonder nog twijfel over wat je waarom moet doen. Dit is namelijk een lastig punt binnen de discussie om gezondheid. Heel veel willen wel, maar weten niet HOE. Het kan goed zijn dat je:

  • je onzeker voelt of je wel actie moet ondernemen.
  • überhaupt geen idee hebt wat je allemaal kan aanpakken en in welke volgorde.
  • nog niet de resultaten hebt behaald die je nastreeft en daarom twijfelt of je het wel goed aanpakt.
  • of dat je niet eens weet waar je naar zou kunnen streven en daarom nog geen actie durft te nemen.

De meeste normen en overtuigingen over gezondheid kloppen niet

Zo bestaat er de illusie dat je moet sporten om gewicht te kunnen verliezen. Op zich klinkt dat logisch maar het brengt ook met zich mee dat je de rol van voeding minimaliseert. Let op: ik beweer niet dat sporten en bewegen geen voordeel biedt in de strijd met je gewicht, echter denk ik dat de rol van voeding hierin belangrijker is.

Daarnaast is het zo dat veel mensen last van te veel vet hebben door een hoge mate van stress. Daarom zou het direct toevoegen van sporten alleen maar bijdragen van aan de oorzaak van je hogere vetpercentage; namelijk te veel stress. Sporten – is namelijk een vorm van stress voor je lichaam – en voegt dus stress toe.

Voordat je dus kan beginnen met het toevoegen van sporten en bewegen, is het zaak om eerst stressoren te verminderen en tegelijkertijd beter met stress om te kunnen gaan (stress is niet iets slechts, het is echter vaak het onvermogen om er mee om te gaan en om te herstellen van stress dat het probleem veroorzaakt).

Simpele dagelijkse strategieën om stress te verlagen kunnen zijn:

  • blootstelling aan blauw en groen licht te verlagen na zonsondergang, zodat je beter en meer slaapt
  • mediteren of een vorm van ademhalingsoefeningen, dit verlaagt überhaupt al de ervaren dagelijkse stress
  • je sportschool lidmaatschap tijdelijk op stop zetten, dit kan zowel mentaal als fysiek al stress verlagen
  • dagelijks je ogen en huid blootstellen aan zonlicht, hierdoor verbeter je je dagelijks ritme en kan je meer energie maken en verbruiken
  • ervoor zorgen dat je genoeg magnesium binnenkrijgt, omdat het een mineraal is dat fysieke stress kan verlagen

Mediteren

En als je je dan fijner begint te voelen kan je ook weer het sporten terug introduceren.

Overtrainen is namelijk ook een voorbeeld dat je gezondheid schade toebrengt.

Bijna iedereen maakt wel fouten

Andere voorbeelden van verkeerde keuzes met betrekking tot gezondheid zijn, als je:

  • last het van hart en vaatziekten, wel medicijnen slikken (met bijwerkingen), maar niet denkt aan magnesium suppletie of het verbeteren van bloed glucose waardes
  • een topsporter bent en je niet gebruik maakt van ‘cold exposure’ of denkt dat elke vorm van krachttraining zoals de meeste doen je prestatie ten goed komt
  • nog steeds verzadigde vetten vermijd, terwijl je daarom je PUFA’s verhoogd wat nare gevolgen heeft voor de mate van ontstekingen in je lichaam
  • of nog steeds calorieën aan het tellen bent en daarmee denkt dat je altijd kan afvallen, terwijl je voor het afvallen door vetverlies veel meer rekening zou moeten houden met de impact van je voeding en leefstijl op je hormonen

Veranderen van simpele fouten kunnen al enorme verbeteringen laten zien. Laat me nog een voorbeeld geven: zonlicht.

Je bent waarschijnlijk al verteld dat je de felle zon beter kan vermijden

Zo zijn we verteld dat je:

  • maar een paar minuten nodig hebt in de zon om vitamine D op te doen
  • zonlicht alleen voor vitamine D nodig hebt
  • als je te weinig in de zon komt, dit op kan vangen/vervangen door te suppleren in vitamine D
  • het rood worden van je huid als gevolg van de zon slecht is
  • altijd moet insmeren met de meest chemische zonnebrandcrèmes als je tussen 12 en 3 in de zon bent
  • en een zonnebril moet dragen in de zon

Al deze beweringen/uitgangspunten zijn gewoonweg onjuist. Er is geeneens enigszins overtuigend wetenschappelijk bewijs dat deze beweringen ondersteund. Dit zal ik dan ook uitgebreid behandelen in mijn eerste nieuwsbrief.

Je hebt dus een nieuwe benadering nodig. Eentje die rekening houd met hoe we geëvolueerd zijn tot de huidige mens – ofwel rekening houdend met zonlicht, beweging, natuurlijke voeding, kwaliteitsvolle slaap, stabiel dagelijks ritme en ademhalingsmethoden – tot het maximale.

Dit zal helpen met:

  • Afvallen/vetverlies
  • Meer energie
  • Betere slaap
  • Er beter uitzien
  • Beter voelen
  • Fysiek sterker zijn
  • Betere cognitieve prestaties
  • Minder angst ervaren
  • Daadwerkelijk te kunnen leven zonder limitaties

Deze site gaat je daarbij helpen! Het zal niet altijd makkelijk zijn, soms zelfs moeilijk.

Maar ik heb geprobeerd om het zo simpel en makkelijk als mogelijk te houden.

Klaar voor actie?

Als je dit hebt gelezen en graag met je gezondheid aan de slag wilt dan kan je de volgende stappen ondernemen:

1. Consulten

Als je bereid bent om wat geld te investeren in jou avontuur op het pad naar optimale gezondheid kan ik je daar natuurlijk individueel in helpen. Hierbij houd ik rekening met jouw situatie, blessures, allergieën, dieet geschiedenis, etc. Dit zal de beste manier zijn als je het geld ervoor over hebt. Maar zoals ik hierboven al beweerde: bijna iedereen die al in fase 3 geëindigd is heeft spijt dat hij niet eerder tijd, geld en moeite in zijn gezondheid had gestopt. Niet alleen om de ziekte te voorkomen maar ook omdat hij de rekening – tijd, geld, pijn en energie – toch ook krijgt.

Klik hier als je meer over mijn opties hiervoor wilt lezen.

2. Mijn uitgebreide onderwerpen-pagina

Als je meer van een ‘doe het zelf’ aanpak houdt kan je zeker genoeg informatie vinden op mijn site. Ik blijf deze updaten en de laatste informatie, wetenschappelijke en technologische doorbraken blijven delen.

3. E-books (komen nog)

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van e-books. Hierin leg ik door middel van een holistische kijk uit hoe je bijvoorbeeld op een gezonde en blijvende manier kan afvallen, je de kwaliteit en kwantiteit van je slaap kan verbeteren, zelf aan de slag kan gaan met bio-hacking en hoe je met het gebruiken van supplementen je cognitieve- en sport-prestaties te kunt optimaliseren. Voor een lage prijs (rond de €12,-) kan je deze kopen en lezen waardoor je ook zelf met de stof aan de slag kunt.

4. Podcasts

Luister jij ook steeds liever naar informatie en podcasts? In mijn podcasts publiceer ik interviews met experts in allerlei gebieden, waarin zij iets toevoegen aan mijn en jouw expertise over gezondheid. Daarnaast komen er ook ‘Bite sized hacks’-afleveringen, waarmee je met relatief weinig informatie toch ergens mee aan de slag kan. Dit zullen specifieke producten, supplementen, testjes, oefeningen en diëten zijn.

Een unieke benadering naar gezondheid & welzijn

Het verschil tussen body-hacking.nl en alle andere “verlies gewicht in 8 weken“-websites is dat ik een lange termijn benadering heb van gezondheid.

Je zult van mij nooit het advies krijgen om heel streng calorieën te tellen of te sporten tot je erbij neervalt.

In plaats daarvan zal ik je helpen om sterke funderingen te bouwen die optimale gezondheid en welzijn mogelijk maken.

Ik help je met de balans te vinden:

balans

Begrijp me niet verkeerd: hoewel ik natuurlijke oplossingen zoek, betekend niet dat ik de westerse geneeskunde afschrijf. Sterker nog ik denk dat ze een hele belangrijke plek innemen.

Zo is de westerse geneeskunde het best als je vernauwde hart-slagaderen hebt en deze moeten verwijd worden. Hetzelfde geldt als je ingewikkelde botbreuk hebt of je een andere ingrijpende (neuro)chirurgische ingreep nodig hebt om direct beter te worden. In deze gevallen is natuurlijke geneeskunde nergens. Echter zijn dit alleen maar NU-ingrepen die zeker nodig zijn, maar misschien wel op een natuurlijke manier voorkomen hadden kunnen worden.

Mijn punt is juist dat je nooit hier wilt eindigen (denk aan fase drie). Natuurlijke oplossingen/hacks kunnen je helpen in het voorkomen hiervan!

Als je dus in de 1e fase van gezondheid zit: perfect! Zorg ervoor dat je hier voor altijd blijft.

Zit je al in de 2e fase van gezondheid? Weet dat je dit weer kan omkeren, juist in deze fase kunnen de veranderingen extreem veel voordelen opleveren.

Als je in de 3e fase zit, dan is elke dag belangrijk. Lees je zoveel als mogelijk in, werk met een professioneel medisch team. En hoewel je een zware weg een uitdaging voor de boeg hebt, weet dat elke investering nu het altijd waard is.

Nu over jou

Jij bent aan zet.

Als je herkent dat je op bepaalde gebieden aan jezelf kunt werken (gezondheid, energie, slaap en prestaties) dan juich ik dat alleen maar toe. Dit is namelijk de eerste stap naar een betere gezondheid en welzijn.

Ik nodig je dan ook van harte uit om uitgebreid te surfen op mijn website. Ik hoop namelijk dat het jou ook kan helpen net als het al tientallen anderen heeft geholpen. Of ga direct naar de diensten die ik aanbied.